Fra kassettebånd til AI – optag og del filer og musik
Forfatter:

Fra kassettebånd til AI – optag og del filer og musik

Hvad skal du bruge?


Software:

Understøttet styresystem:
Windows XP, Windows Vista, Windows 7 og Windows 8

Krav til hardware:
800MHz Intel eller AMD CPU eller bedre; 512MB RAM eller bedre

Til tider dukker der nogle nostalgiske billeder op på de sociale medier. Det kan være et billede med teksten: ”Tryk like, hvis du kan nikke genkendende til sammenhængen på billedet”, hvor man så ser et kassettebånd og en blyant. En sammenhæng, som nuværende generationer ikke kan se, men som de, der har levet i 80’erne og start 90’erne sagtens kan sætte sig ind i. Men som tiden går udvikler medierne sig. Musikken bliver anderledes og det man hørte engang bliver til ”gammeldags” musik. Før kassettebåndenes tid havde vi både pladespillere og store 2-spors båndoptagere, som musikken kunne afspilles fra.

Det var i den analoge verden at musik gerne blev optaget live og samtidig, da man kunne indspille det hele på en gang. Så kom den digitale tid, hvor der kom mere fokus på rytmefastheden fremfor sjælen i musikken. Nu da computeren var kommet var det også blevet muligt at indspille musik på den og det kunne man så manipulere som man ville. På den måde kunne selv halvdårlige musikere udgive et flot stykke håndværk, som var værd at høre på. Og det format det blev udgivet på var en CD. En lille flad plasticskive, som indeholdt data, som var brændt ind i den. Hvis man ville udgive en musikvideo dertil, kunne man gøre tilsvarende med en DVD. Den havde samme form, men kunne indeholde meget mere. De formater, der blev brændt ned på DVD’er og CD’er fra computeren var de såkaldte WMV og MP3 filer.

Det samme skete for computerspil, som tidligere havde været på store disketter og kassettebånd. Commodore 64’erens kassettebåndoptager blev skiftet ud med Amigaens diskettedrev og senere CD drevet til de nyere computere. Nu til dags er det til gengæld svært at finde en computer der stadig har et CD drev.

Når man skulle dele noget med hinanden eller spille sammen på Commodores tid, så blev der afholdt LAN parties, hvor folk mødtes i en stor hal eller hjemme hos nogen. Her tog de deres computere med for at kunne forbinde dem i et netværk. Det var dog også før internettet blev hverdagsbrug, så det var den eneste måde man kunne dele ting på, hvis det var store mængder data. Ellers skulle man brænde det over på en CD og kopiere det fra CD’en og ind på den anden computer. Men dengang var der ikke den store bekymring for om man blev overvåget når man kopierede noget, så det blev gjort i stor stil. Det blev endda gjort så meget at da internettet blev udbredt opstod der Peer to Peer fora, hvor man kunne dele filer i stor stil online.

Da internettet kom blev det endnu nemmere at lave musik og distribuere det. I 2009 kom YouTube og gjorde det muligt at uploade musik uden at have indspillet det først. Man kunne indspille direkte på en platform og dele det med verden. Efterhånden er næsten alt hvad man tidligere skulle mødes i virkeligheden for at udføre blevet flyttet online, så man nu kan sidde i hver sin ende af verden og kommunikere som om man sad i rummet ved siden af.

Og udviklingen fortsætte i samme retning. Vi behøver nu ikke længere at sidde foran en stationær computerskærm. Vi kan gøre det hele på telefonen, som vi jo tager med os. Snart vil det være muligt at lave musik og dele filer på nye måder. Og når AI bliver intelligent nok vil vi kunne dele alle mulige filer eller høre musik fra et trådløst device, hvor som helst i verden, bare ved at tænke på det musik vi gerne vil høre.

Et andet område, hvor udviklingen virkelig har sat sit præg er på spilleindustrien. Her er det nu muligt, at sidde hjemme i stuen og spille sammen med flere tusinde entusiaster på samme tid. En af de mest kendte online spil er World of Warcraft, hvor flere millioner spillere kæmper mod drager og dæmoner online. Udviklingen har faktisk også gjort det muligt, at du kan sidde med mobilen og være online i mange forskellige spil. Det er også et område i stor vækst, og mange spiludviklere bruger anseelige summer på, at udvikle de bedste spilleapps til mobilen. Tag f.eks. PokerStars Casino hvor du nu kan lege James Bond på casino, hjemme fra din egen sofa.

Det bliver nye toner for både publikum og komponister og musikere når man kan dele og lave musik på den måde.